Cursus en Opleidingen

5 gesprekstechnieken voor helder en beknopt communiceren.

donderdag, 9-4-2020  

Duidelijk communiceren is direct tot de kern van je boodschap komen. Zonder wollig taalgebruik, zonder opschmuck. Pas dan kan jouw boodschap landen en heeft jouw communicatie effect. Hoe je dat doet? Simpel: pas deze 5 gesprekstechnieken toe en laat je (boodschap) horen.

Kom direct tot de kern van je boodschap (met 5 tips).

Goed communiceren draait om het helder en beknopt kunnen vertellen van je boodschap. Er niet om heen draaien of de boel mooier maken dan wat het is. Gewoon recht toe, recht aan de kern benoemen.

Helaas vinden we dat vaak lastig. We durven niet direct ‘nee’ te zeggen, maar wurmen ons in allerlei posities om de situatie te kunnen ontwijken. Of denk aan het veranderen van onderwerp wanneer je het ergens niet mee eens bent. Of het wegwuiven van een compliment…

Stuk voor stuk zaken die ons hinderen in onze communicatie en onze boodschap afzwakken.

Doe dat niet langer. Wil jij jouw communicatieve vaardigheden verbeteren, draai dan niet langer om de boel heen, maar zeg wat je denkt. Vindt. Voelt. Deze 5 gesprekstechnieken helpen daarbij:

1.   Geef aan wanneer je iets (niet) weet.

Helder communiceren houdt in dat je toegeeft wanneer je iets niet weet. Draai er dan ook niet omheen, maar geef aan wanneer je iets niet begrijpt. Op die manier kun je sneller zoeken naar een oplossing én benut je gelijk een leermoment.

“… ik zie niet direct in hoe die twee dingen verband met elkaar houden. Zou je me dat nog eens willen uitleggen?”

Weet jij daarentegen wel het een en ander van iets af, schuw dan ook niet weg. Uit angst om een fout te maken bijvoorbeeld, of omdat je niet in de spotlight wilt staan. Laat je horen en deel je kennis.

“Rick, ik hoorde dat je moeite had met het automatiseren van contactgegevens. Ik weet het een en het ander van het CRM-systeem af. Zal ik je helpen?”

2.   Laat je horen wanneer je het ergens (niet) mee eens bent.

Steek je mening niet altijd onder stoelen of banken, maar geef aan wanneer jij iets niet op prijs stelt. Je kunt er wel omheen draaien, maar uiteindelijk heb je alleen jezelf daarmee. Geef het daarom aan. Helder en beknopt.

“Ik snap je standpunt. Ik ben het er alleen niet mee eens, omdat we naar mijn inzicht beter…”.

Ben je het daarentegen met iets eens, laat ook dan die kans niet schieten. Geef die ander dat compliment. Toon die collega dat je achter haar idee staat en geef die dikke duim. Direct, ter plekke, en wanneer je het ziet.

“Saskia, ik was echt onder de indruk van die opstelling. We hadden er nog niet op die manier naar gekeken, maar jouw idee heeft zeker potentie!”

3.   Zeg het, wanneer je iets (niet) wilt doen.

Natuurlijk moet iedereen wel eens iets doen waar hij of zij geen zin in heeft. Toch zul je ook moeten leren aangeven wanneer je ergens niet aan wilt meewerken. Omdat het bijvoorbeeld geen prioriteit voor jou heeft, of omdat het niet binnen je levensstijl of voorkeuren past. Zeg dat dan direct, in plaats van er achteraf smoesjes te moeten verzinnen.

“Bedankt voor het aanbod, maar ik heb echt helemaal niets met jazz. Ik blijf lekker thuis!”

Dit geldt natuurlijk ook voor wanneer je iets wél wilt doen. Ook dan draai je er niet omheen, maar steek je je kop boven het maaiveld uit. Laat je horen.

“Hé, ik hoorde dat je op zoek was naar iemand die kan uit helpen tijdens het evenement. Ik heb daar wel oren naar.”

4.   Vraag om hulp wanneer iets niet lukt.

Net als aangeven dat je iets niet weet, is aangeven dat iets niet lukt geen teken van zwakte. Bespaar je daarom een hoop tijd en moeite door niet om de hete brei heen te draaien, maar aan te geven dat je hulp kunt gebruiken.

“Janine en ik hebben de ochtend gespendeerd aan het uitpluizen van dat dossier, maar we komen er niet uit. Denk je dat je vanmiddag even kan meekijken? We kunnen je hulp goed gebruiken.”

5.   Geef toe wanneer je een fout hebt gemaakt.

Helder communiceren houdt ook in dat niet lange verhalen ophangt over waarom iets fout ging. Je geeft het toe. Zonder leugens, zonder eromheen te draaien. Ook al is dat lastig of confronterend.

“Ik heb het pakket te laat op de post gedaan, waardoor het niet op tijd is aangekomen. Sorry, ik had er beter op moeten letten.”

Dus:

Steek je boodschap niet onder stoelen of banken, maar laat hem horen. Spreek je uit wanneer je het niet met iets eens bent, maar ook wanneer je hulp nodig hebt of fouten hebt gemaakt. Dan pas kun jij je boodschap luid en duidelijk overbrengen.

Kun je daar nu wel wat hulp bij gebruiken, volg dan eens een cursus Gesprekstechnieken. In zo’n training wordt er dieper ingegaan op verschillende communicatievormen én leer je hoe jij je nog beter kunt verwoorden.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn


Comments are closed.