Brancheverruiming

Brancheverruiming Gardenz zorgt voor een positieve impuls

zaterdag, 9-1-2010  

Eind 1999 is 3W gestart met de ontwikkeling van Gardenz als tuinboulevard. Een boulevard midden in het groen bestaande uit paviljoens in een parkachtige omgeving. Het aanbod? Tuin in de breedste zin van het woord. Maar het liep anders. In 2009 was de brancheverruiming een feit en veranderde Gardenz in een huis- en tuinboulevard. Een goede zet blijkt nu.

“Een boulevard gericht op tuinartikelen was uniek”, vertelt Jos Neven, projectmanager verhuur bij projectontwikkelaar 3W. “Helaas waren er te weinig ondernemers die zich wilden committeren aan de tuinboulevard. Door de leegvallende ruimten waren we genoodzaakt naar andere mogelijkheden te zoeken.“

Medio 2009 werd de brancheverruiming van Gardenz een feit. De gemeente gaf toestemming om het bestemmingsplan te wijzigen, zodat ook woongerelateerde winkels zich op Gardenz kunnen vestigen. “Een goede zet, want het zorgde voor een positieve impuls voor het hele gebied. Dit bewijst dat niet de locatie, de zichtbaarheid of de bereikbaarheid een remmende werking hadden, maar het bestemmingsplan.”

Een mooie mix
De brancheverruiming als redding voor Gardenz. “We zien nu dat ondernemers uit Sittard-Geleen, maar ook daarbuiten interesse tonen. De toekomst van Gardenz ziet er rooskleurig uit. De fysieke ruimte om te groeien is aanwezig. En door de brancheverruiming creëren we een totaalaanbod. Er is van alles wat. We streven naar diversiteit; niet van elke aanbieder één, maar meer aanbieders van hetzelfde product. Zodat je als consument kunt vergelijken en de keuze hebt. Naast de grote ketens, willen wij ook specialistische zaken aantrekken. Op die manier ontstaat er een mooie mix. Sinds kort is er ook horeca aanwezig waar bezoekers terecht kunnen voor een drankje en een hapje. Mocht dit een succes blijken, dan gaan wij een horecapaviljoen inrichten.”

Nieuw leven ingeblazen
“Uniek aan Gardenz is de thematische aanpak. Het is niet organisch gegroeid, zoals vaak voorkomt, maar projectmatig aangepakt. Over alles is nagedacht”, vertelt Neven.
“De laatste tijd maakte het gebied een enorme ontwikkeling door. In één jaar is er meer gebeurd dan in de vijf jaar daarvoor. De brancheverruiming blies echt nieuw leven in Gardenz. A & C Wonen en Relaxzd zijn onlangs geopend en binnenkort komen daar Matrassenland en Klasse Keukens bij. Inmiddels is fase 1 van het project bijna afgerond. Er is nog maar één paviljoen vrij. Hiervoor zijn we op dit moment in gesprek met een aantal geïnteresseerden.”

Samen sterk
Fase 2 bestaat uit het uitbreiden van het aantal paviljoens. Als er voldoende huurders zijn gevonden voor de tweede fase start de bouw. Neven: “We merken dat veel ondernemers overwegen hun vestiging van elders in de stad te verplaatsen naar Gardenz. Vestiging op Gardenz biedt hen veel voordelen. Nieuwe ondernemers komen in een warm bad terecht. Ze staan er niet alleen voor, maar maken onderdeel uit van een groter geheel. Er ontstaat ook synergie tussen de winkels. Samen sterk op het gebied van wonen en buitenleven! De winkels op Gardenz draaien goed. Dat zegt toch genoeg?”

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn


Comments are closed.