Webdesign en Webdevelopment

Advertenties op Google plaatsen: mijn campagne

dinsdag, 11-7-2017  

Mijn webshop is nu een aantal weken in de lucht. De eerste paar dagen heb je natuurlijk veel bekijks van familie en vrienden, maar wanneer het stof weer gaat liggen begint het echte werk: het vergaren van een vaste klantenkring. Voordat ik mijn handeltje startte, heb ik goed geluisterd naar andere ondernemers. Met hen heb ik veel gesprekken gevoerd over het opzetten van een succesvol bedrijf. Uit deze gesprekken kwam naar voren dat ik in mijn branche met name moest zorgen voor een goede online marketing campagne. Ik moest advertenties op Google plaatsen, zodat potentiële klanten me gemakkelijk konden vinden. Bij het opzetten van mijn campagne heb ik een aantal stappen doorlopen:

  • Onderzoek doen naar keywords
  • Google Adwords campagne
  • Website geoptimaliseerd
  • Teksten laten schrijven
  • Blik van een expert

Advertenties op Google plaatsen begint met keyword onderzoek. Ik wist hier niet al te veel vanaf, maar na het lezen van een paar artikelen had ik de beginselen onder de knie. Het is de bedoeling dat je adverteert met woorden waar mensen veel op zoeken, maar die nog niet door andere bedrijven zijn gebruikt. Wanneer je bijvoorbeeld plantenbakken wilt verkopen, moet je niet kiezen voor het woord ‘plantenbak’, maar bijvoorbeeld voor ‘ecologische rode plantenbak’. Op deze manier komen klanten veel sneller bij jouw webwinkel terecht. Advertenties op Google plaatsen is dus ingewikkelder dan het lijkt: je moet je echt baseren op gedegen vooronderzoek. Nadat je een aantal keywords hebt uitgezocht zet je een Google Adwords campagne op. Wanneer iemand, binnen Nederland, zoekt op één van mijn keywords, komt mijn site bovenaan de resultaten te staan. Ideaal! Het is ook erg handig dat ik precies kan zien hoe effectief mijn campagne is. Op mijn persoonlijke pagina krijg ik allerlei data te zien. Zo heb ik nu al geconstateerd dat één van de keywords iets minder goed loopt dan de andere, die ga ik dus na afloop wijzigen!

Advertenties op Google plaatsen is slechts het begin

Wat ik echt heb geleerd de afgelopen tijd is dat reclame slechts één klein onderdeel is van de grotere puzzel. Advertenties op Google plaatsen is stap één, daarna ga je bezig met de optimalisatie van je website en het schrijven van goede teksten. Het optimaliseren van je site is een flink karwei. Menu’s moeten de juiste kopjes hebben en je moet de juiste metadata in je site verwerken. Het echte probleem zit hem echter in de teksten. Een goedgeschreven tekst met originele inhoud is lastig te schrijven, zeker voor ieder product wat ik verkoop. Deze teksten zijn juist belangrijk, omdat ze aansluiten op de advertenties. Advertenties op Google plaatsen is dus een samenspel tussen keywords, webdesign en schrijven. De teksten heb ik voor me laten schrijven en ook het keyword onderzoek heb ik laten uitvoeren. Zo wist ik zeker dat iedere campagne in ieder geval positief resultaat zou boeken!

De juiste hulp doet wonderen

Ik heb Team Nijhuis ingeschakeld om al mijn advertenties op Google te plaatsen. Met hun hulp heb ik een uitstekende campagne opgezet waar ik veel plezier van heb. Hun Digitale Marketing Review vertelde me precies op welke punten ik nog stappen kon zetten. Ze gebruikten daarvoor een handig model van Google zelf: ‘See, Think, Do, Care’. Eerst haal je de klant binnen en laat je deze een bestelling doen, daarna zorg je voor de juiste ondersteuning zodat de klant ook een volgende bestelling weer bij jou plaatst. Wil jij ook advertenties op Google plaatsen? Surf dan naar https://teamnijhuis.com/nl/advertenties-op-google-plaatsen/ en neem contact op. Het heeft mij enorm geholpen!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn


Comments are closed.