Cursus en Opleidingen

Social media strategie

maandag, 9-1-2017  

marketingschool - Social media strategie

Bijna iedereen maakt tegenwoordig gebruik van zogenaamde sociale media, zoals Facebook, Twitter en Google+. Als bedrijf is het dan ook zeer verstandig om ook op deze plekken actief te zijn. Maar doe dit wel altijd met een social media strategie. Veel bedrijven gaan hier zomaar mee aan de slag en merken vervolgens dat ze hier helemaal geen resultaten mee behalen of dat ze juist zelfs een omgekeerd effect bereiken van wat ze in het begin voor ogen stond. En dat is zonde, want via een medium als Faceb ook kun je heel goed je klanten bereiken, als je het maar op de juiste manier aanpakt via een goede social media strategie. Het fijne van deze sociale media is dat je echt in contact kunt komen met jouw doelgroep, wat toch weer anders is dan bijvoorbeeld het versturen van een nieuwsbrief. Bij beide kun je berichten naar mensen versturen, maar met bijvoorbeeld Twitter heb je de mogelijkheid om echt in gesprek te gaan. Men kan op jouw bericht reageren en jij met jouw bedrijfspagina daar weer op. Heb jij een goede social media strategie, dan kan dit dus betekenen dat je een goede band op kunt bouwen met jouw doelgroep.

Social media strategie bepalen

Dat laatste is wel een belangrijk punt, voor het opbouwen van een band met jouw doelgroep, moet je wel eerst weten uit wat voor mensen deze groep bestaat. Niet iedereen bevindt zich immers op dezelfde media. Sommigen maken alleen gebruik van Facebook, anderen enkel van Twitter en weer anderen zitten vooral op Google+. Nu kun jij natuurlijk van al deze kanalen gebruik gaan maken voor jouw bedrijf, maar dat kost wel heel veel tijd. Een eerste punt van je social media strategie moet dus bestaan uit bedenken waar jij jouw doelgroep kunt vinden en op dat kanaal ga jij je vervolgens richten. Je kunt namelijk beter op één plek heel gericht bezig zijn, dan je een beetje op allerlei verschillende kanalen richten. De volgende stap in je social media strategie is kort en krachtig formuleren waar jouw bedrijf voor staat en de boodschap formuleren die jij uit wilt dragen. Zorg er vervolgens voor dat je deze boodschap in je achterhoofd houdt bij alle berichten die je verstuurt. Een onderdeel van je social media strategie is ook het plannen van berichten en het gesprek aangaan met je volgers. Zorg ervoor dat je niet alleen maar zendt, maar dat je ook luistert en reageert.

Je eigen plan maken

Hoe maak je nu dus je eigen plan voor je social media strategie? Kort gezegd volg je hiervoor de volgende stappen:

  1. bepaal wie je doelgroep is en van welke sociale media zij vooral gebruik maken
  2. maak een korte beschrijving van je bedrijf
  3. formuleer voor jezelf wat voor boodschap je uit wilt dragen en zorg ervoor dat jouw berichten hieraan voldoen
  4. maak een planning, wanneer wil je hier tijd aan besteden?
  5. trek voldoende tijd uit en stuur niet alleen berichten, maar reageer ook op andere pagina’s en op reacties die je krijgt

Met deze tips kun je voor jezelf al een social media strategie bepalen. Natuurlijk valt er nog heel veel meer over dit onderwerp te zeggen en zijn er meer punten die jouw succes kunnen bepalen. Meer tips en ideeën kun je opdoen op de website van Marketing School. Belangrijk om in je achterhoofd te houden is dat veel afhangt van de doelgroep die jij hebt, verschillende kanalen bieden verschillende mogelijkheden om deze mensen te bereiken. Pas je social media strategie dus altijd hier op aan, zodat je zoveel mogelijk resultaat bereikt!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn


Comments are closed.